Utvecklar morgondagens företag ...

... genom att erbjuda nydanande lösningar på behov som finns inom många företag idag.

söndag, januari 4

Vad hindrar ditt företag från att nå målen?


Vi har i ett antal företag genomfört något vi kallar "Strategic Fitness Process". Den syftar till att ta reda på vilka barriärer som idag finns i företaget som hindrar ett effektivtgenomförande av nuvarande strategier. Sättet vi genomför projektet är ganska unikt.

En grupp väl ansedda mellanchefer/nycklpersoner utses till arbetsgrupp. Gruppens uppgift är att välja ut ca 100 medarbetare på alla nivåer i företaget. Dessa intervjuas under 1 - 1 1/2 tmme kring vilka barriärer de uppfattar från sitt perspektiv. Vilka hinder de ser för att kunna genomföra företagsets strategier inom sitt ansvarsområde.

Gruppen samlas och sammanställer vilka mönster man funnit i företaget. Svaga signaler och "gnäll" vaskas bort. Man ser till att ha tydliga exempe och citat för att kunna visa på de barriärer som man funnit. Gruppen får inte ha några egna åsikter utan skall enbart förmedla det som de hört vid sina intervjuer.

Det unika är att det inte skrivs någon rapport, det produseras inga ppt-bilder. Redovisningen till högsta ledningen sker i form av ett samtal gruppen emellan. Man sitter vid ett runt bord och samtalar, utfrån överenskommen fallinje, i ca 4 timmar. Ledningen sitter som mottagare i "U-sittning" runt gruppen och får bara lyssna. Lyssna i fyra timmar för att försöka förstå vad det är som pågår i företaget.

Därefter tackar man gruppen och börjar resonera vad man hört och vilka mönster man ser från lednings-perspektivet. Men, inga snabba lösningar är tillåtna utan vi försöker hålla kvar ledningen i reflektion så långt det går.

Därefter går man in för att ta fram ett förslag till lösning för att överkomma de hinder som finns.

Arbetssättet är mycket effektivt. Det kräver en mogen och nyfiken ledning som är beredd att höra den brutala sanningen. En sanning som egentligen bara är en sammanfattning av de diskussioner som ständigt pågår vid kaffeautomater och i korridorer. Att påbörja denna ärliga konversation och ta konsekveerna av den kan vara det som gör skillnad i den tuffa konkurrens många företag verkar i idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar